Karel Dohnal (klarinet)

19.05.2019 19:00

Jeseník, Kaple

 ----------------------------------

Vstupné: 120,-Kč (s kartou KPKV 60,-Kč)

Vstupenky: prodejní místa MKZ Jeseník (www.mkzjes.cz) / online: ZDE

-----------------------------------

Program: Karlheinz Stockhausen: Harlekin

 

 

 

Karel Dohnal je laureátem řady významných mezinárodních soutěží (Pražské jaro, Řím, Bayreuth, Ostende, Sevilla, Londýn). Absolvoval Ostravskou konzervatoř, Akademii múzických umění v Praze a stáže na vysokých školách v Londýně, Berlíně, Petrohradě a Hilversumu. Během své dosavadní kariéry koncertoval v mnoha zemích Evropy, Asie, Severni i Jižní Ameriky. Spolupracoval například s Tokyo String Quartet, sopranistkou Editou Gruberovou, s klavíristy Eugeny Samoilovem, Martinem Kasíkem a řadou našich i zahraničních orchestrů. Je členem Tria Amadeus a PhilHarmonia Octet, natočil několik CD jak sólového tak komorního repertoáru a pravidelně vyučuje na kurzech u nás i v zahraničí. V letech 2009 -2010 hostoval jako první klarinetista v BBC Symphony orchestra v Londýně. Je oficiálním hráčem výrobce klarinetů, francouzské firmy Selmer a americké firmy Rico, na jejíž plátky RESERVE hraje. V sezóně 2014/2015 vystoupil mimo jiné i sólově s Pražskou komorní filharmonií, Moravskou filharmonií Olomouc, Jihočeskou komorní fillharmonií, Talichovým komorním orchestrem, nebo Benewitzovým kvartetem.

 

Karlheinz Stockhausen: Harlekin (1975)

 

Karlheinz Stockhausen (22. srpna 1928 – 5. prosince 2007) byl německý hudební skladatel, jeden z nejvýznamnějších novátorů a současně kontroverzních osobností hudby 20. století, proslavený především svými experimenty v rámci elektronické hudby a systémem „kontrolované náhody“ v serialistické kompozici.

 

O Harlekinovi

Tradiční figura Harlekýna je znovuzrozená v nové formě: hráč na klarinet. Harlekýn je nyní muzikant. Přichází z výšek, odvíjí se od spirály – klečí před publikem – přináší svoji melodii. A poté je odnášen větrem do výšek, znovu ve spirálách....

Z kouzelného snění přináší posel další postavy hravého konstruktéra, zamilovaného lyrika, pedantického učitele, darebáckého posměváčka, vášnivého tanečníka a nakonec ve výšinách se točícího ducha s ptačími výkřiky.

                                                                                                        Programové poznámky autora k premiéře (1975)

 

 

Podrobně o kompozici a jejích částech

Ze začátku je Harlekýn posel snění. Hraje, tančí a otáčí se v opakujících se figurách, tvořících spirálu, která se zmenšuje.

 

Harlekýn se stává hravým konstruktérem. Ze spirál staví melodii, notu po notě. Melodie se rozšiřuje postupně do spodních registrů. Za stálého zpomalování se stává zřetelnější a jasnější.

 

Harlekýn přichází velmi blízko a mění se v zamilovaného lyrika. Všechny okouzluje svou melodií a ti, kteří poslouchají velmi pozorně budou moci věčně zpívat tuto melodii ve svých snech. Budou pak schopní přetvářet všechno zlé v něco krásného.

 

Když se Harlekýn probudí, stane se pedantickým učitelem. Svoji melodii vezme po částech a začne ji psát do prostoru od začátku do konce. Když něco pokazí, zlobí se a neskončí dokud nenapíše celou melodii do prostoru bez chyb.

 

Když učí, dělá si ale ze sebe i ze všech kolem trochu legraci a než se nadějeme, přemění se na darebáckého posměváčka.  Nestoudně žertuje a přisprostle si utahuje ze všeho. Mlátí do klarinetu, aby ho udělal kratším, když nemůže zahrát dost vysoko; nohou počítá noty, jde proti větru i když tam žádný vítr není a mnoho dalších věcí.

 

I když Harlekýn při hraní vždy trošku tancoval, stává se nyní, vášnivým tanečníkem. Je tak zaujat tancem že zapomíná stále častěji na noty a jeho melodie má čím dál  více děr.

 

Když už nezůstane z melodie skoro ano nota, Harlekýn si vzpomene na malou opakující se figuru. Ve velké spirále která šplhá nahoru a postupně se narovnává,  se Harlekýn mění na točícího se ducha. Mezi rychlými melodickými křivkami, vyloudí 12 dlouhých uplakaných ptačích výkřiků, tak aby v nich rozpustil celou melodii. Nakonec přichází 13. ptačí výkřik, který je nevyšší ze všech.

                                                                                                                  Programové poznámky (1976)

 

 

Karel Dohnal o Harlekinovi

 

„Nastudování Stockhausenova Harlekina byla pro mne velká výzva.Dílo bylo napsáno pro dvorní autorovu interpretku, americkou klarinetistku Suzanne Stephens.

Záměrem Stockhausena bylo vytvořit postavu Harlekýna, která se v historii objevovala v různých podobách od dob Commedia dell'arte.

Tentokrát je Harlekýn hudebník – klarinetista. Stockhausen v programových poznámkách píše o ztvárnění 7 základních charakterů.

Nicméně jsem zhlédl jeho přednášku  k Harlekinovi, na které mluví o tom, že Harlekin vždy byla postava, která si mohla dovolit být nejen veselá, ale i vulgární či drzá. Zároveň předpokládá, že interpret vytvoří i mnoho dalších rovin a postav.

 

Pracoval jsem intenzivně několik měsíců na nastudování notového zápisu a pohybů. Naučit se nazpaměť nejen noty, ale i zrealizovat autorovy velmi podrobné požadavky, které jsou napsány téměř u každé noty a fráze, a které vyžadují nejen hudební, ale i choreografickou a pantomimickou přípravu, bylo nadmíru náročné.

Zároveň jsem se snažil postavě Harlekýna vdechnout její původní smysl, a přinést publiku postavu, která umí především bavit, rozesmát,  překvapovat i dojímat. V neposlední řadě je každé provedení unikátní tím, že počítá (dle přání autora) s interpretovou reakcí na náladu a atmosféru v publiku…“