Jitka Baštová & Jindřich Macek - Sametově s loutnou a akordeonem

25.11.2019 19:00

Klášterní kostel Šumperk

----------------------------------

Vstupné: 120,-Kč (s kartou KPKV 60,-Kč)

 

VSTUPENKY:

* pokladna DK Šumperk tel. 583 214 279

* online: ZDE

* 45 min. před koncertem

----------------------------------

 

 

Program:

1. příchod - sólová hudba  - podkreslení textů /ženský hlas/, Karel Kryl (arr. pro loutnu J. Macek): Bratříčku zavírej vrátka - loutna sólo
2. Jindřich Macek: Splněný sen z cyklu Životní pouť - loutna sólo

3. Václav Trojan:  Zřícená katedrála - akordeon sólo

4. podkreslení textů /ženský hlas/:  Americká lidová: Jednou budem dál - loutna sólo

5. Eduard Douša: Čtyři jazzové studie: 2. Pocta Morriconemu, 4. Sorry Blues - duo loutna a akordeon

6. Jindřich Macek: Loutnová fantasie pro Martu - loutna sólo

7. Lucia Chuťková: Desertshore - akordeon sólo

8. studentská hymna: Gaudeamus igitur - duo loutna a akordeon

9. Eduard Douša: Čtyři jazzové studie: 1. Prolog - duo loutna a akordeon

10. Jan Meisl:  Tanec chvějící se tětivy - akordeon sólo 

11. Jindřich Macek: Nový život, Vnitřní boj z cyklu Životní pouť - loutna sólo

12. Jindřich Macek: Neklid velkoměsta - loutna sólo

13. lidová píseň: Ach synku, synku - duo loutna a akordeon

14. Eduard Douša: Čtyři jazzové studie, 3. Motorico - duo loutna a akordeon

 

Jitka Baštová /akordeon/
V letech 2004 - 2009 studovala na Konzervatoři Pardubice, kde absolvovala hru na akordeon. V průběhu studia přestoupila z klávesového na knoflíkový nástroj. Po absolvování konzervatoře byla přijata na Vysokou školu múzických umění v Bratislavě, kde v roce 2014 dokončila magisterské studium u prof. Borise Lenka. V roce 2013 absolvovala studijní pobyt ve Finsku na Sibeliově Akademii v Helsinkách. Během studia se zúčastnila několika soutěží. Mezi cenné úspěchy řadí účast na Mezinárodních soutěžích na Slovensku i v České republice. V současné době vyučuje na ZUŠ v Havlíčkově Brodě, kde v roce 2008 založila akordeonovou třídu na pobočce v Přibyslavi.
Na první pohled jedinečná a netradiční spolupráce s loutnistou Jindřichem Mackem vznikla již v roce 2009 a přináší zcela nové myšlenky i barevné nápady. Premiéra prvního společně připraveného koncertního pořadu s názvem „Doteky strun a kouzla měchu" zazněla 24. 7. 2011. Projekt „La Brise de France“, výjimečný svým programem zaměřeným pouze na francouzskou hudbu různých stylových epoch, vznikl v roce 2012. Koncertní program „Poslán jest od Boha anděl" (2014) je koncipován pro liturgické období adventu. Projekt „Renaissance touches" (2015) úspěšně navazuje na předešlé pořady a nese název podle soudobého díla zkomponovaného pro netradiční duo. V roce 2016 zaznělo
v premiéře pásmo slova a hudby „Flos Florum" oslavující Karla IV. a také koncert moderní hudby
20. a 21 století s názvem „Close your eyes and listen" - Zavři oči a poslouchej. Pásmo slova a československé hudby připomínající osobnost T. G. Masaryka a založení Československé republiky bylo premiérováno v roce 2017. Sólový repertoár Jitky Baštové tvoří originální koncertní kompozice pro akordeon (V. Trojan, J. Hatrík, V. Zubitskij, F. Angelis, G. Klucevsek, J. Gänzer), ale i převzaté kompozice autorů starších epoch (D. Scarlatti, J. S. Bach, B. Martinů, J. Haydna, W. A. Mozart…).
V období studia hrála na akordeon zn. Pigini. Od roku 2017 koncertuje na akordeon zn. Scandalli. Oba tyto zakázkové nástroje pochází z dílen významných italských výrobců koncertních akordeonů.

 

Jindřich Macek /loutna/
Již v době svých studií získal několik ocenění v kytarových soutěžích, např. 1. cenu v celostátním kole soutěže ve hře na kytaru v Kutné Hoře se zvláštním oceněním poroty za interpretaci barokní hudby. Kytarovou hru na Konzervatoři v Pardubicích absolvoval u prof. Stanislava Juřici v roce 1993 a pokračoval v téže třídě se studiem hry na loutnu, které zakončil absolventským koncertem v Hradci Králové v červnu roku 1999. Je historicky prvním absolventem oboru loutna na Akademii staré hudby při Filosofické fakultě Masarykovy Univerzity v Brně ze třídy Miloslava Študenta (2005). V současné době působí jako ředitel ZUŠ v Havlíčkově Brodě a koncertuje jako sólista i jako loutnista rozmanitých komorních seskupení. Věnuje se také skladatelské práci pro svůj oblíbený nástroj loutnu a vlastní kompozice s úspěchem zařazuje do sólových recitálů i komorních projektů. Při interpretaci renesančních a barokních písní s doprovodem loutny spolupracuje s mezzosopranistkou Pavlou Fendrichovou , se kterou nastudoval a nabízí čtyři celovečerní koncertní programy - „Milostné písně", „Písně trpělivosti", „Moravská lidová poezie v písních" a „Co se této noci stalo". Ve vokálně-instrumentálním duu vystupoval také se sopranistkami Helenou Pellarovou, Annou Hamadovou (SK), Evou Rukavičkovou a Janou Novákovou. Příležitostně s loutnou hostoval v pražském souboru Musica Fresca nebo ve smíšeném sboru Moravští Madrigalisté. Pořádá výchovné koncerty s názvem „Loutna se představuje“ – určené pro žáky ZŠ a SŠ. Společně s kytaristkou Ivetou Novotnou vytvořil pořad „Struny v proměnách času". V působivém spojení loutnové hudby s mluveným slovem vystupuje v „Alchymii lásky" s panem Alfredem Strejčkem. V citlivých instrumentacích projektů „Putování krajinou hudby", „Flauto dolce“ a „Flétna a loutna napříč hudebními epochami" účinkuje s flétnistkou Silvií Mechovou. Pořady „Doteky strun a kouzla měchu", „La Brise de France", „In Patches", „Kontrasty", „Poslán jest od Boha anděl", „Renaissance touches", „Close your eyes and listen", „Flos Florum" a „Hudba v myšlenkách Masarykových" připravil s akordeonistkou Jitkou Baštovou. Zúčastnil se mistrovských kurzů na kytarovém festivalu Mikulov (např. ve třídě P. Steidla, L. Witoszynského, J. Wagnera), ve Valticích (třída anglického loutnisty B. Wrighta) a ve Slovinsku (pod vedením A. Kröpera). Cenné zkušenosti získal také na interpretačním kurzu japonské loutnistky S. Noiri či Letní škole barokní hudby v Holešově (J. Čižmář). Podílel se na vzniku audio nahrávky Krajina zpěvu (dětský sbor, loutna), multimediálních CD firmy Fenomen multimedia a.s. (1999-2005), nahrávky Loutnové zamyšlení (2005) a CD s názvem Loutna&Akordeon (2014). Jeho hru mohlo ocenit italské, německé, švýcarské, finské, slovenské, maďarské, polské, slovinské, chorvatské, lucemburské, holandské a americké publikum. Vystupuje na hudebních festivalech v ČR i v zahraničí. Jmenujme např. Festival duchovní hudby Česká Lípa 2004, Ars Antiqua Europae 2004, Mezinárodní letní škola staré hudby Valtice 2005, Ars Antiqua Europae 2005, Pražské brány 2007, Kampanila 2008, Haydnovy hudební slavnosti 2008, Hofer Konzerte 2010, Hofer Konzerte 2011, Ars Antiqua Europae in Via Gothica 2011, Veselská ozvěna 2013, Na dvanácti strunách 2015, Podlipanské hudební slavnosti 2016, Festival komorní hudby 2016, Načeradecké hudební léto 2016, Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram 2017, Hudební potkávání 2017, Veselská ozvěna 2017, Načeradecké hudební léto 2017 a barokní festival Feste Teatrale 2017.