KATEŘINA ENGLICHOVÁ - harfa, VILÉM VEVERKA - hoboj

30.05.2017 19:00

Kaple Jeseník, vstupné 120,- Kč

 

PROGRAM: "Impressions"

Maurice Ravel (O. Kvěch): Le tombeau de Couperin pro hoboj a harfu (Prelude – Forlane – Menuet – Rigaudon)
Germaine Tailleferre: Sonáta pro harfu sólo (Allegretto – Lento – Perpetuum mobile)
Luboš Sluka: Gabbione per due usignuoli, nocturno pro hoboj a harfu

--------------

Luboš Sluka: Primavera pro hoboj a harfu
Claude Debussy: Reverie, Arabesque, Menuet, Prelude pro hoboj a harfu
 

 

Kateřina ENGLICHOVÁ - harfa

Patří k výrazným osobnostem české harfové školy. Spolupracovala s významnými umělci a soubory, ať již u nás – Josef Suk, Pavel Šporcl, Jitka Hosprová, Ivan Ženatý, Martin Kasík, Vilém Veverka, Pražákovo kvarteto, Kvarteto Martinů, Haas Quartet ad., tak v zahraničí – Mstislav Rostropovič, Carol Wincenc, Eugenie Zukerman, Robert Davidovici, Michael Kofler, Robert Stallman, ad. Jako sólistka spolupracovala s dirigenty Zdeňkem Mácalem, Jiřím Bělohlávkem, Ondřejem Kukalem, Jakubem Hrůšou ad. Několik let hrála s Filadelfským orchestrem a měla možnost pracovat s dirigenty jako jsou Simon Rattle, Claudio Abbado, Riccardo Muti, Wolfgang Sawallish, Michael Tilson-Thomas, Seiji Ozawa ad. Zúčastnila se festivalů – Tanglewood, Tucson Music Festival v USA, Red Sea Festival v Izraeli, Pacific Music festival v Japonsku, Pražské jaro, Pražský podzim, Marnach (Lucembursko), Carintischer Sommer (Rakousko), Sarajevská zima (Bosna) ad. 
Vedla mistrovské kurzy v USA, Kanadě, Hongkongu, Itálii a Lucembursku. Každé léto vede kurzy na festivalu Ameropa a harfové kurzy v Santuario di Crea v Itálii. 
Kateřina Englichová jako sólistka, mimo jiné, s Filadelfským symfonickým orchestrem, se San Francisco Chamber Orchestra, s Vancouver Symphony Orchestra, s Hongkongským komorním orchestrem, s Budapešťským symfonickým orchestrem, s Brněnskou filharmonií, s Georg Solti komorním orchestrem, s Českým komorním orchestrem nebo Talichovým komorním orchestrem. 
Vystudovala Konzervatoř v Praze a prestižní Fulbrightovo stipendium jí umožnilo studovat na Curtisově Institutu ve Filadelfii, USA . Vystupuje po celé Evropě, Severní Americe, Japonsku, Hongkongu a Novém Zélandu. V roce 1998 debutovala v newyorské Weill Recital Hall v Carnegie Hall. S Českou filharmonií debutovala v roce 2008. 
Věnuje se také soudobé hudbě a celá řada skladatelů pro ni napsala skladby – např. Sylvie Bodorová, Zdeněk Lukáš, Jan F. Fischer, Karel Janovický, Jindřich Feld, Luboš Sluka ad.V duu s Vilémem Veverkou premiérovala v Čechách i v zahraničí řadu koncertů pro toto nástrojové obsazení. 
Kateřina Englichová se podílela na více než 30 CD nahrávkách – např. pro firmy Supraphon, Harmonia Mundi, New World Record USA,Exton Japan aj. V červnu 2009 vyšla u firmy Supraphon ambiciozní nahrávka "Risonanza" z děl českých autorů 20 století - Hanuš,Eben,Haas na které se podílela společně s hobojistou Vilémem Veverkou a klavíristou Ivo Kahánkem. Její sólové album "Fire dance"- Tanec ohně, vyšlo v prosinci 2009 u firmy Arco Diva a v roce 2012 a 2013 vydala nahrávku Benjamina Brittena a Arvo Pärta s Ensemble Inégal a CD “Mirror Reflections” s violoncellistou Petrem Nouzovským. 
Řadu let spolupracuje s violistkou Jitkou Hosprovou, s kterou na mnohých koncertech u nás i v zahraničí objevují nový repertoár pro violu a harfu. Společně také nahrály CD “Chanson dans la nuit” pro firmu Supraphon. 
V lednu 2015 vydala CD u americké společnosti “Bogner`s Café” Mozartův Koncert pro flétnu a harfu s flétnistou Robertem Stallmanem, dirigentem Ondřejem Kukalem a Českým komorním orchestrem. Momentálně natáčí nové sólové album z děl světových i českých autorů pro firmu Supraphon (2015). 
Je držitelkou prvních cen z mnoha mezinárodních soutěží-mimo jiné i Pro Musicis Int. Award v New Yorku. Kateřina Englichová obdržela také Cenu Komorního spolku při České filharmonii za přínos v komorní hudbě a cenu lucemburského hudebního časopisu Supersonic Pizzicato za nahrávku francouzské komorní hudby-Pierné,d’Indy, Francaix s flétnistou Carlo Jansem a členy Martinů kvarteta. 
Kateřina Englichová je porotkyní v mezinárodních soutěžích - Itálie, Kanada, USA. Několik let byla členkou komise Nadace “Plaváček” Juraje a Deany Jakubiskových, která pomáhá dětem z dětských domovů v uměleckých aktivitách. Je členkou Společnosti A.Dvořáka a “Harp Society”. 
V roce 2000 se stala “Tváří” firmy Avon při kampani proti rakovině prsu. 
Kateřina Englichová hraje na harfu Lyon&Healy No.23 Gold a Lyon&Healy Black Electroacoustic.

 

Vilém VEVERKA - hoboj (* 1978) na sebe upozornil již během studia na pražské konzervatoři u významného pedagoga F. X.Thuriho kdy získal titul laureáta v mezinárodní soutěži „Concertino Praga“ (1996). Po vítězství v Soutěži konzervatoří (1997) byl několik sezón členem „Gustav Mahler Jungend Orchester“, prestižního tělesa, kde se pod vedením Claudia Abbada setkávají nejlepší studenti Evropy. V letech 1998 a 2000 až 2002 se stal sólohobojistou tohoto orchestru a spolupracoval s mnoha dirigenty světových jmen, jako např. Claudio Abbado, Pierre Boulez, Kent Nagano, Franz Welser-Möst.

Ve studiu pokračoval na Hudební akademii múzických umění v Praze (1999-2004, MgA. Liběna Séquardtová) a zejména na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně (2000-2005), kde byl žákem Dominika Wollenwebera, člena Berlínské filharmonie. Své vzdělání dále zdokonaloval u předních světových hobojistů, Jean-Louis Capezzaliho, Albrechta Mayera, Maurice Bourgua, Heinze Holligera a Hansjörga Schellenbergera. Nastoupená cesta vyvrcholila působením V. Veverky v nejlepším světovém orchestru, Berlínské filharmonii (stipendista Karajan Stiftung, 2003-2005) a vítězstvím (1.cena) v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží – Tokyo, Sony Music Foundation (2003). V listopadu 2012 se aktivně podílel na oslavách 40. výročí vzniku Karajanovy nadace při Berlínské filharmonie: při zahájení provedl spolu s D. Wollenweberem výběr z Invencí I. Yuna pro 2 hoboje a rovněž účinkoval při slavnostním provedení 8. symfonie A. Brucknera, dir. Sir S. Rattle.

Na základě těchto výsledků se Vilém Veverka začal cíleně věnovat sólové a komorní hře; již v roce 2006 debutoval v samostatném recitálu na prestižním mezinárodním festivalu Pražské jaro. Jako sólista vystupuje s významnými českými orchestry jako např. s Pražskou komorní filharmonií, FOK, Filharmonií Brno ad., ze zahraničních orchestrů pak jmenujme např. Tokyo Filharmonic, Bayerisches Kammerorchester, Neubrandenburger Philharmoniker, Capella Istropolitana.

V září 2007 exceloval při provedení hobojových koncertů J.S.Bacha a G.Ph.Telemanna na turné s Českými komorními sólisty v devíti metropolích Jižní Ameriky (Peru-Lima, Brazílie – Olinda, Vitoria, Ribeirão Preto, Sao Paulo, Rio de Janeiro, Argentina – Rosario, Cordoba, Tucumán), které vyústilo v následnou spolupráci na koncertech v rámci prestižních německých festivalů MDR a Mitte Europa, také na Haydn Biennale Mechelen v Belgii.

Vilém Veverka se ve svých aktivitách zaměřuje rovněž na současné umění - provádění soudobé hudby. Jako první český interpret provedl a nahrál (s dirigentem Jakubem Hrůšou) hobojový koncert „A few Minutes with an Oboist“ předního českého skladatele Marka Kopelenta. V českých premiérách uvedl a pro Český rozhlas poprvé nahrál další významná díla světových autorů (Luciano Berio, Isang Yun, Bernd Alois Zimmermann, Richard Rodney Bennett), čímž posunul stávající interpretační a repertoárová kritéria na evropskou úroveň. V listopadu 2012 realizoval v Krakově východoevropskou premiéru hobojového koncertu amerického skladatele E. Cartera. Vilém Veverka je rovněž propagátorem hudby české avantgardy, systematicky mapuje i nahrává tvorbu českých skladatelů druhé poloviny 20. století a zároveň iniciuje vznik nových skladeb pro hoboj (např. Hobojový koncert M. Hyblera, Vyhnání M. Kopelenta ad.).

Další z jeho aktivit směřuje do oblasti poučené interpretace staré hudby. V únoru 2008 se podílel na nahrávce triových sonát Jana Dismase Zelenky, v letošním roce připravuje jejich souborné provedení. Spolupracuje především s renomovanou cembalistkou Barbarou Marií Willi. Pod titulem „Nástroje s velkou minulostí“ debutovali v rámci Mezinárodního festivalu Moravský podzim 2007.

Před několika lety inicioval intenzivní spolupráci s harfistkou Kateřinou Englichovou. Společně vystupují na význačných zahraničních festivalech: Carinthischer Sommer, Sarajevskaja zima, Flâneries Musicales Reims, De klenge Maarnicher Festival (Lucembursko), Haydn Biennale Mechelen ad. Partnery u klavíru mu jsou Ivo Kahánek, Martin Kasík či Daniel Wiesner.

Je zakládajícím členem a vedoucím souboru „PhilHarmonia Octet Prague - A New Approach Ensemble“, který sdružuje přední sólové hráče české hudební scény, spolupracuje se souborem Ostravská banda.

Vedle své úspěšné sólové dráhy se Vilém Veverka věnuje i pedagogické činnosti. O své zkušenosti se podělil na různých mistrovských kurzech či masterclassech; r. 2007 vedl výuku v rámci Mezinárodního festivalu MIMO v brazilské Olindě, v lednu 2008 vyučoval jako jediný český interpret na Royal College of Music v Londýně. V letošním roce ho čeká setkání s mladými hobojisty v ČR a opakovaně v Jižní Americe.

Společně s Kateřinou Englichovou (harfa) a Ivem Kahánkem (klavír) vydal u Supraphonu (květen 2009) CD "Risonanza" se skladbami J. Hanuše, P. Haase a P. Ebena. V témže roce realizoval CD u společnosti Arco Diva s nahrávkou hobojového koncertu Bohuslava Martinů. Začátkem r. 2013 vyšlo v Supraphonu jeho CD s nahrávkami 12 Fantazií G. Ph. Telemanna a 6 Metamorfóz B. Brittena (SU).

Projektovou činnost Viléma Veverky podporuje prestižní francouzský výrobce dechových nástrojů Buffet Crampon www.buffetcrampon.fr, na jehož nástroj hraje (Green-Line Oboe).